تاریخ ایجاد: چهارشنبه 10 مهر 1392 تعداد بازدید: 40096 تعداد نظرات ارسالی: 18486 نویسنده: manager
تركمترهاي FORCE

تاریخ درج 1392/6/20 

نوشته شده توسط:  وحید حیدری نیا

 

 مقدمه:

در بسیاری از موارد اتصال قطعات دستگاههاي صنعتي و انواع ماشين آلات مختلف توسط پيچ و بر اساس معيار سختي و اندازه قطر پیچ انجـــــام مي پذيرد.مقدار لازم جهت گرداندن هر پيچ  (گشتاوري يا تُــرك)،حاصل ضرب مقدار نيروي اعمال شده درطول بازوي اعمال نيــــرو مي باشد.پيــــــچ هاي مختلف بر اساس كاربرد ومحل استفاده داراي تُــرك تعريف شده اي مي باشند،اين ميــزان توسط طــــــراح وســـازنده ماشين آلات محاسبه شده و به مصرف كننده اعلام مي شود.عدد معيني از تُــرك يك پيچ در حقيقت مناسب ترين گشتاوريست كه با اعمال آن قطعات متصل شده توسط آن پيچ بهترين راندمان را ارائه مي دهد. 
ابزار مورد نياز براي اعمال گشتاوري(تُــرك) دقيق براي هر پيچ تركمتر مي باشد.

معرفي:

در طراحي و ساخت تركمتر با توجه به كاربرد آن در زمينه اندازه گيري،از قطعات بسيار ظريف و دقيق صنعتي استفاده شده است و عملكرد هر قطعه در صحت نتيجه نهايي موثر است.تمامي تركمترهاي FORCE  داراي گواهينامه كاليبراسيون از كارخانه سازنده مي باشند.جهت جلوگیری از وارد شدن ضربه و تنش به ترکمتر به حمل و نقل آنها توجه ویژه ای می شود و در ابتداي استفاده با كمترين ميزان خطا در عملكرد، تحويل مصرف كننده مي شوند.حفظ دقــت دستگاه به انتخاب تركمتر مناسب ،تعداد دفعات استفاده و شيوه نگهداري وابسته است.تركمتر از دير باز داراي انواع مختلفـي بوده است.در طراحي اين ابزار بالاترين دقت ممكن،حفظ طولاني مدت كاليبراسيون و نيز استفاده آسان توسط كاربر مورد نظر قرار گرفته است. در حال حاضر تركمترهاي FORCE  در 2 نوع كه داراي قفل هاي متفاوتي هستند به بازار مصرف ارائـــــه مي شود.كليه تركمترها از نوع تقه اي بوده و در همگي آنها جهت ســــــــــهولت كــــــاربر دسته ي جغجغــــــــه اي (Ratchet Handle) تعبيه شده است تركمترهاي عمومي FORCE داراي گستره ي اندازه گير ي از 1 نيوتن متر تا 1500 نيوتن متر مي باشد كه بر اساس مواردمصرف و نیاز مشتري ارائه مي گردد.

روش استفاده:

درجه ي معين شده را با استفاده از دسته گردان بر روي ابزار اعمال نماييد.بدين ترتيب كه ابتدا گشتاور لازم را روي دستـه ثابت مشخص كنيد و با چرخاندن دسته گردان عدد صفر را بر آن منطبق نماييد(مثال A). در صورتيكه گشتاور مورد نظر شما بـر روي اعداد مدرج روي دسته ثابت حــــــك نشده است،مي توانيد به طور دقيق و با استفاده از اعداد حك شده روي دستـه گردان مقدار گشتاوري لازم را بر روي ابزار اضافه نماييد(مثال B)،سپس دسته گردان را با قفل مربوطه ثابت نماييد(مثال C , D).

عملكرد ابزار به صورتي است كه با رسيدن به نقطه ي گشتاوري قسمت جغجغه ي آن مانع از اعمال نيروي مضاعف شده و به اصطلاح تقه مي زند.هنگام استفاده از ابزار دقت لازم را براي رويت تقه ي تركمتر داشته باشيد.اولين تقه نشان دهنده ي ميزان گشتاوري تنظيم شده روي ابزار شماست.

به ياد داشته باشيد تركمترها فقط در جهت بستن پيچ ها(در جهت حركت عقربه هاي ساعت) عمل مي كنند.

 

            مثال A: تنظیم ترکمتر در گشتاور 140 نیوتن متر                              مثال B: تنظیم ترکمتر در گشتاور 146 نیوتن متر

 

                                                   

 

           مثال C: روش قفل و بازکردن قفل در ترکمترهای قفل پیچی

                     

 

             مثال D: روش قفل و بازکردن قفل در ترکمترهای قفل رینگی

                     

 

نگهداري از تركمتر:

ابزارآلات FORCE   شما داراي معتبرترين استانداردها ي جهاني مي باشد و در ساخت آن كليه موازين فني اصولي و موارد نظارتــــي اعمال شده است.رعايت نكات زير علاوه بر اين كه تركمتر شما را در حالت استاندارد متعارف نگاه مي دارد،عمر ابزار شما را افزايش مي دهد،همچنين باعث حفظ دقت ابزار به صورت طولاني مدت خواهد بود.

  • تركمتر را در دماي اتاق و دور از رطوبت و منبع گرما یا سرما نگهداري كنيد.
  • به هيچ عنوان با ابزار تركمتر ضربه نزنيد.
  • از تركمتر به عنوان دسته بكس استفاده نكنيد.
  • پس از استفاده از تركمتر قفل دسته گردان را آزاد كرده و دسته را به حالت اوليه(خلاص)بازگردانيد.
  • تركمتر را درون جعبه مخصوص به خودش نگهداري كنيد.
  • به صورت دوره اي در مراكز آزمايشگاهي مورد تاييد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي براي انجام كاليبراسيــون اقدام فرماييد.

توجه:

  1. دستگاه تركمتر پس از هر گونه تعميرات يا تعويض قطعات نيازمند كاليبراسيون مجدد مي باشد.
  2. تركمتر در صورت بروز ضربه يا سقوط نيازمند كاليبراسيون مي باشد.
  3. با توجه به تعداد دفعات استفاده از تركمتر در فواصل زمانی یا کاری مشخص براي كاليبراسيون اقدام نماييد.
  4. در اكثر موارد علت بروز صدمه و معيوب شدن بخش هاي مكانيكي تركمتر كاليبره نبودن آن مي باشد و اين مشكل باعث بروز خطاهاي عمده در كار مصرف كننده خواهد شد.

 


 استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد.




rating
نام
ایمیل
نظر
ناشناس
1394/03/31 13:38

بسیار عالی

مصطفی مقدم پور
1393/11/20 23:19

با تشکر از ارائه مطلب فوق لطفا در صورت امکان در خصوص نیروی پیش تنیدگی در جداول موجود در صفحات 264 تا 267 مقررات ملی ساختمان و ارتباط آن با گشتاور گفته شده در جدول های مربوطه توضیح دهید.

    
طراحی سایت توسط